5 tévhit az első keresztényekről
A címben szereplő első keresztények alatt a II. század végéig vizsgált keresztény közösségeket kell értenünk. Sokakban ma is él egyfajta erőltetett és idealizált kép a korai kereszténységről, amelyet gyakran szembeállítanak az egyház modern kori működésével. Adalbert Hamman ferences szerzetes műve nyomán véleményem szerint az alábbi 5 tévhittel érdemes leszámolnunk:
- Az első keresztények szegények voltak
Ahhoz nem fér kétség, hogy az apostolok és a legelső tanítványok zöme inkább a szegényekből verbuválódott. Ez a tendencia azonban már az apostolok missziós útjai alatt módosult. A Péter és Pál alapította római közösség hagyományosan tehetősnek számított és épp ez tette lehetővé, hogy a nincstelenek, árvák, özvegyek mellett a távolabbi és szegényebb keresztény közösségeket is anyagilag támogassák. Az I. század végére pedig a kereszténység már megszűnt a “kisemberek vallásának” lenni; a rabszolgáktól a császári udvarig terjedt követőinek társadalmi beágyazottsága. Keresztények között ekkor már szép számmal megtalálhatók szegények, gazdagok, férfiak, nők, kereskedők, elöljárók, katonák vagy tisztviselők.
Vizsgálhatnánk persze itt azt a kérdést is, hogy ki számít szegénynek, de teljesen felesleges lenne. Krisztus nem csak a szegényekért halt meg, hanem mindenkiért! A mennyország kapui még a bankárok előtt is nyitva állnak. “Bankárok legyetek becsületesek!” – olvasható a IV. században keletkezett Apostoli Konstitúciókban.
- A kereszténység először falvakban, vidéken terjedt el
Épp ellenkezőleg. Az első jelentős keresztény közösségek a Római Birodalom nagy városaiban és kereskedelmi központjaiban jöttek létre a Földközi-tenger kikötőiben, valamint Jeruzsálemben, Rómában, Alexandriában vagy Antióchiában. Továbbá a páli levelekből is jól ismert Thesszaloniki, Efezus és Korinthosz sem nevezhetők jelentéktelen kistelepüléseknek. Krisztus világossága városról városra hódította meg Európát is; Galliában pl. Lyonban alapították meg a legkorábbi helyi egyházat, míg a mai Németország területén Trierben hozták létre az első püspökséget.
A kereszténység terjedésével párhuzamosan a római, pogány vallás a vidékeken tartotta magát leginkább. Maga a szó “paganus” első jelentése sem más, mint “vidéki”. Nem véletlen tehát, hogy a IV. századra már a “vidéki” vagyis pogány egyet jelentett az olyan személlyel, aki nem tagja az egyháznak.
- Az első keresztények nem éltek szigorú erkölcsi szabályok szerint
Többször találkoztam azzal a feltevéssel, miszerint a korai kereszténység sokkal szabadabban és hitelesebben élt, mint a későbbi századok közösségei. Majd jött a sötét középkor a pápasággal és szigorú szabályaival és mindent elrontott. A korabeli források mindezt azonban cáfolják. A pogány Rómában komoly lelkiismereti problámát okozott a keresztényeknek a szórakozás mikéntje. Kocsmába járni nem volt ajánlatos, mert a mértéktelen ivászat mellett a szajhák közeledése is kísértést jelentett, csakúgy, mint a szerencsejátékokkal járó hazárdírozás. Tertullianus elítéli a testnevelést (bírkózást), annak meztelensége miatt, Alexandriai Kelemen ugyanakkor megengedőbb állásponton van. Alapvetően tiltott volt a cirkuszi játékokon való részvétel, ill. olyan, (a korban erkölcstelen) folgalkozások űzése, mint a színész, táncos vagy komédiás.
Az Eucharisztia megünneplésén kívül a keresztények naponta, reggel és este imádkoztak Kelet felé fordulva. Későbbi forrásokban (Didakhé) pedig már napi háromszori imáról olvashatunk. A szerdát és pénteket fakultatív böjti napként tartották számon. A bűnök megvallása része volt a liturgiának; a házasságtörést, gyilkosságot és hitehagyást a legsúlyosabb bűnök közé sorolták. Akadtak olyan rigorista papok, püspökök, akik e súlyos bűnök esetében a bűnbocsánat megtagadása mellett érveltek, ám hosszas teológiai viták után a rigorista álláspont végül alulmaradt.
A megtérés, a keresztség felvétele a szent titkokba történő beavatással volt egyenlő. Az elmúlt évtizedekben sokan érveltek amellett, hogy a liturgia legyen közérthető mindenki (így a nem keresztények) számára is, ám a korai kereszténységben itt is ennek ellenkezője figyelhető meg. A liturgia legfontosabb mozzanatában, a szent áldozat bemutatásában még a katekumenek, vagyis a megkeresztelendők (hittanulók) sem vehettek részt például.
- Az első keresztény közösségek nem voltak hierarchikusak
A megtértek helyi közösséget, gyülekezetet alkottak, aminek élén az elöljáró állt. Ezek az elöljárók kezdetben azok a keresztények voltak, akiknek a lakásán az összejöveteleket szervezték. Őket episzkoposznak (püspöknek) hívták, amely felügyelőt, elöljárót jelentett a világi közigazgatásban. A jó püspök, mint egy jó családapa gondoskodott a rábízottakról, akinek segítségére volt rendszerint egy fiatalabb hívő, egy diakónus. A II. században aztán az episzkoposz és diakónus feladatköre fokozatosan egybeolvadt a zsidó eredetű presbiter (vén, azaz tekintélyes ember) tisztségével. Előbbinél ez legtöbb esetben a püspök beválasztásával történt a presbitériumi testületbe, egyre inkább monarchikus formába öltve így a közösség vezetését. A korai egyház szervezeti struktúrája a püspök (episzkoposz), pap (presbiter) és diakónus személyében már Antióchiai Szent Ignác (+110) leveleiben is megjelenik, de ez a hármas tagolású hierarchia csak a II. század végére szilárdult meg igazán.
A források említenek női diakónusokat, diakonisszákat, ám a leírásokból az is kiderül, hogy szerepük eltért férfi “kollégáikétól”. Diakonisszák működése szinte kizárólag a Birodalom keleti felében fordult elő, ahol a nők körében végeztek különböző karitatív tevékenységeket, de sem keresztelniük, sem pedig prédikálniuk nem szabadott és az oltár körül sem szolgálhattak (vö. Didaszkália).
- Az első keresztények nem fogtak fegyvert, nem harcoltak, nem katonáskodtak
Ez a toposz napjainkban igen népszerű, a kereszténységet ma – tévesen- sokan azonosítják a pacifizmussal. Kevesen tudják, hogy a korai kereszténység nem pusztán semmi kivetni valót nem talált a katonáskodásban, hanem annak értékeit sokszor példaként állította hívei elé. A katonaság ugyanis az egyházhoz hasonlóan olyan szolgálatot jelentett, amelyben számos erény megtalálható. Ilyen követendő erény volt (és az a mai napig) az engedelmesség, az alázat, a bátorság vagy épp az otthon, haza, gyengék védelme. “Vegyük csak szemügyre azokat a katonákat, akik a mi parancsnokaink alatt állnak, hogy milyen rendben, milyen fegyelmezetten és milyen engedelmesen teljesítik azoknak rendelkezéseit” – mondja Római Szent Kelemen a korintusi híveknek. A római légiókban min. a II. századtól kezdve már szép számmal akadtak keresztények is.
Fontos megjegyezni, hogy az egyház vértanú katonaszentjei nem azért haltak mártírhalált mert a katonai szolgálatot megtagadták, hanem mert nem voltak hajlandók pogány áldozatot bemutatni vagy megtagadni hitüket. Az erkölcsi dilemmát tehát nem maga a fegyverfogás jelentette, hanem a hamis áldozatbemutatás (vagy hittagadásra kényszerítés), amely császár személyétől függően, hol fennállt, hol pedig nem. (Ugyanez volt a helyzet/dilemma egy keresztény hivatalnok esetében is.)
(kép: http://www.ancientpages.com)